fredag 19 oktober 2018

Blinka lilla stjärna

Jag har varit och ridit två gånger denna veckan. Först i tisdags på hästprogrammet. Då fick vi rida barbacka på en jättefin ardenner. Vi turades om och vi red väl ca en kvart var. Men "läraren" ledde hästen. Det var lite läskigt först då jag aldrig ridit barbacka. Men sedan var det jättemysigt. Vi red på en slinga i skogen. 
Sedan var jag i stallet igår. Jag var lite orolig innan våran lektion att gruppen skulle vara för svår, men det gick över förväntan. Hästen jag red hette Blinka. Och tjejen från Finjagården som skulle rida i min grupp hjälpte mig jättemycket när jag skulle göra i ordning henne. Men lektionen gick ganska okej i alla fall. Alltid lite läskigt när man rider en ny häst men det gick bra! Eftersom gruppen bara har möjlighet att låta två boende från finja vara med varje vecka vet jag inte när jag får rida nästa gång. Hoppas inte det dröjer allt för länge! 

Jag var på akuten i början av veckan. Men det blev sånt jävla krångel men jag löste det bra tycker jag! Jag har ju aldrig varit själv på akuten innan!
en personal från Finjagården körde mig till Hässleholms akut. Där fick jag träffa en sköterska som förklarade för mig att just den dagen hade de ingen läkare som kunde sy och att de bara tog emot medicinpatienter. Så konstigt...! Och att jag skulle vända mig till en vct eller sjukhuset i Kristiansand.... Så jag kontaktade personalen via sms och de skrev att jag skulle se om jag kunde få sjukresa till Kristianstad. Det gick inte så då hämtade en personal mig och körde mig dit (och åkte sedan tillbaka). 
Efter lång väntan fick jag träffa en läkare och det blev så att jag fick lite medicin och lustgas medan de sedan lagade mitt ben. När jag gick därifrån var jag så jävla stolt över mig själv. Det gick ju bra! Jag klarade det! Åkte sedan sjukresa tillbaka till Finjagården. Denna lilla utflykt tog typ hela dagen men det hela slutade ju bra. Jag kommer vända mig till sjukhuset i Kristanstad istället för att det i Hässleholm i framtiden om det skulle behövas. 

Men annars går det ganska bra här... jag har varit på färdighetsträning några gånger nu och det har väl gått bra. Men det är verkligen inte lätt! Varje vecka får vi flera hemuppgifter som ska göras. Som tur är finns det hjälp att få av personalen om man behöver.
Känner mig lite ensam bara. Pratar knappt med de andra som bor här. 

Efter det senaste samtalet med min terapeut gick vi upp till mitt rum. Och jag gjorde något oerhört svårt. Jag gav ifrån mig ett föremål som kan användas till att självskada. Det tog emot, verkligen. Men jag gjorde det alla fall tillslut. 

4 kommentarer:

  1. Tänka vad du kan när du måste. Oerhört imponerad av dig. Skulle vara så fint om du tillsammans med personalen kunde hitta sätt att närma dig de andra så du inte blir så ensam.
    Kram pappa

    SvaraRadera
  2. Så bra och starkt gjort av dig att klara alla sakerna dvs sjukhuset , ridningen och lämna ifrån dig föremålet.
    Är mkt imponerad!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Grym du är!!

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du får träffa hästar så ofta! Visst är det läkande? Min tid i stallet är som världen stannar upp och jag bara är och kan andas ordentligt. <3

    SvaraRadera