tisdag 6 september 2016

Diskussion

Idag på ridningen uppnådde jag mitt mål för denna terminen. Jag kom inte i tid till teorin som var idag eftersom mammi inte kunde komma tidigare från jobbet. Men det gjorde ingenting för hon som skulle ha teorin hade glömt bort det så jag missade ingenting. Var dock lite stressad då vi skulle göra i ordning hästarna för det blev lite ont om tid. Men jag fick finaste spotty idag igen. Han är så jävla bra! Det var hoppning idag. För några veckor sedan skulle vi sätta ett mål man hade för denna terminen. Mitt mål var att hoppa en bana på minst sju hinder med rätt galopp. Och det gjorde jag idag! Känns så bra :-D. Måste komma på ett nytt mål nu. 

Jag fick godkänt på den förra inlämningen och det känns bra! Har bokat in provet för denna kursen nästa fredag. Just nu känns det ganska lugnt. Men förutom att göra de två inlärningarna jag har kvar på kursen ska jag samtidigt plugga till provet. Vettetusan hur jag ska hinna med det.

Men i alla fall så pratade vi om etik och moral. 
Vilka olika situationer vi kan stöta på i vård framtida yrke. Jag blev faktiskt lite upprörd och ville gärna gå med i diskussionen men jag vågade inte så jag satt bara och lyssnade. 
Men vi fick frågan hur vi skulle behandla någon som till exempel mördat någon. Om vi skulle behandla denna patient på ett annorlunda sett. Eller om två personer låg på samma sal som råkat ut för trafikolyckor där den ena kört rattfull, skulle vi då behandla de personerna olika. De flesta sa helt självklart att de som begått brott skulle man behandla olika. 
Att de skulle ge personerna den vård de behöver men till exempel inte ge det där lilla extra, att de bara skulle göra det de måste. 
Men det är INTE vårdpersonalens sak att döma den som är sjuk eller skadad. Alla förtjänar exakt samma vård och samma bemötande. Det är inte vårdpersonalens sak att ens bry sig om vad patienten har för bakgrund. En vårdpersonal ska ge samma bemötande och samma vård oavsett patientens bakgrund och historia! Varför ska en mördare behandlas annorlunda? Det förstår inte jag.. som vårdpersonal kan man ha åsikter och känslor om brottet som begåtts men det ska inte påverka vården patienten ska få!
Som vårdpersonal kanske man tycker att en patient inte förtjänar samma vård för att han begått något hemskt brott, men ska han få ett sämre bemötande för det? Nej.. Som personal kan man ha starka känslor om brottet och personens handlingar med det ska inte påverka vården! 
Men visst, kanske kommer min syn ändras när jag stöter på detta i det verkliga livet, men det hoppas jag inte! Men självklart så beror det på patienten också. Så länge patienten har ett trevligt bemötande så ska personalen ha det tillbaka!! 

Detta är min åsikt i alla fall. 

4 kommentarer:

  1. Julia, du har så mycket kloka åsikter. Ta fram modet och säg dem högt. Du är värd att lyssnas på!

    SvaraRadera
  2. Det är så rätt det du skriver. Synd bara att du inte vågade uttrycka dig. Men förstår såklart också att det kan bli ett visst grupptryck, men förhoppningsvis lär sig de andra eleverna vilken värdegrund man ska ha som vårdare.

    SvaraRadera
  3. Fantastiska djupgående analyser du gör. Hoppas du vågar uttrycka det någon så alla andra får höra hur klokt och moget du resonerar.

    SvaraRadera
  4. Jag skulle självklart göra mitt jobb (försöker alltid att göra det bästa). Men i vissa patientkontakter där man till 100% vet att personen jag har framför mig är en ond människa som har njutit av att mörda, våldtagit barn o.s.v då är det enkelt för mig med empati att inte "slösa" av min dyrbara tid till denna människan. Varför skulle jag ens ge det där "lilla extra?" Det är skillnad på att göra sitt jobb som vårdpersonal än att ömka för en ond människa som har begått fasansfulla handlingar. Tänk dig in i en situation där du ska vårda en pedofil som har våldtagit ditt eget eller någon annans barn tills det avled av sina skador. Skulle du verkligen med varsam hand stryka den äckliga gubben på kinden och säga några snälla ord? Eller ge honom en kram när han kräver det? Så lite som möjligt vill jag ha kontakt med såna här människor. Det räcker att jag måste lägga om hans sår han fick i samband med polisingripandet. Hade jag inte varit professionell i min yrkesroll så hade jag låtit bakterierna gro i såret. Hoppas ni förstår hur jag tänker? Du kommer få se HUR mycket som helst i sjukvården. I vissa salar vill du inte ens gå in i...

    SvaraRadera