måndag 20 juli 2015

Ridlägret

Idag har bag varit på första dagen på ridlägret!
Det gick över förväntan med ridningen..!
Först kom jag och mammi dit. Vi började med att kolla vilka hästar som fanns kvar sen jag red där sist. Tyvärr var det bara en häst kvar! Tråkigt, det var ju flera av dem som jag tyckte väldigt mycket om :-( 
Men Nike var kvar i alla fall.
Vi blev sedan tilldelade våra hästar. Fick sack, en ganska liten en. Men vilket krångel han var! Vi kom inte bra överens heller. Han var ganska svår att handskas med, i alla fall som man heter Julia. 
Han vägrade stå still och knuffade ur sig ur spiltan flera gåbger. Jag är lite rädd när jag är med hästar "på marken". Och det kände han ju så då kunde han ju krångla om han ville.
Först gick läraren igen om allt om hur man gör i ordning en häst inför en lektion. Rykta, sadla, tränsa osv. Det kändes jätteskönt då jag glömt det mesta. 
Sen fick vi göra våra hästar. Och det var då det var lite krångligt. Lyckades tränsa också!
Men det gick bra tillslut.
Vi gick in i ridhuset och började rida.
Vi fick rida slalom och travade. Det var så himla kul! Had glömt vilket lyckorus man får. 
Och hon sa att det var som att cykla! Jag hade inga problem att rida lätt, vilket jag var rädd att jag skulle glömt. Tror nog att jag till och med är lite bättre än jag trodde! Fastän det var flera år sen. Men känner att det är skönt at börja från grunden igen :-)
Sen sadlade vi av för att sedan gå och släppa ut hästarna i hagen. Då slet sack sig och gick in i en annan spilta och började äta. Sen gick vi till hagen men efter några meter kom ridläraren på att sack inte skulle till hagen. Men jag följde med dit i alla fall. 
Var så sjukt svettig efteråt!! Och häst luktade jag lång väg. Är inte det härligt?
Var i stallet i flera timmar! Och i morgon ska vi rida mer, vi red ca 20 minuter idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar