torsdag 9 juli 2015

Vilket äventyr!!

Hemma från Dalsland. Vilket äventyr vi haft...! Älskade syster och far!
Vi åkte 06 i måndags mot Dalsland. Bilresan tog väl ungefär tre timmar.
Vi hade med oss mycket packning så jag var väldigt orolig att kanoten skulle sjunka. Jag var så sjukt nervös och rädd, men vi packade ner allt i kanoten och hoppade i.
Vi paddlade lite och jag var inte lika rädd och efter ett tag blev det väldigt roligt och spännande.
Vi paddlade på i några timmar och slug sedan läger på en ö. (Jag trillade även i när jag skulle kissa på en ö, haha).


Dag två var kul och väldigt lugnt, till en början. Vid Lunch åkte vi in på en ö för att äta. Vi hade såklart ett spritkök med oss. Efter vi ätit hade det blåste det upp så in i helvete!! Jag var orolig att vi skulle tippa över!!! Men vi försökte ändå. Men efter kanske 50 meter var jag helt panikslagen! Vågorna var enorma och kanoten tog in mycket vatten. Vi beslöt oss då för att vända tillbaka till ön igen. Där slog vi läger.
Det gick inte direkt som planerat... Så där var vi strandsatta över natten.

Dag tre började tidigt! Vi gick upp klockan 03 och gjorde oss i ordning. Vi hade inte kommit så långt som planerat under gårdagen så vi hade långt att paddla. Men vi var på sjön innan 05. Vi då blåste det inte alls lika mycket så vi paddlade ett tag. vid några tillfällen så regnade det sjukt mycket. Vi frös som tusan men vi kämpade på! Våran packning blev ganska blöta fastän vi hade bra väskor. Vi var framme vid nästa lägerplats ca 12 timmar efter att vi började. Det var även flera lyft då vi fick ta kanoten på land för att komma vidare till nästa sjö.
Men vi hade en liten vagn som vi la kanoten på och drog den över land. 
Men vi kom fram till ön vi skulle till och slog läger. Det fanns vissa öar som hade färdiga lägenpalster och sista natten fanns det vindskydd, ved och utedass. 
Det fanns även en jävla massa får ;-).

Idag hade vi inte långt alls att paddla. Vi paddlade nog inte ens en och en halv timme. Men jag var lite rädd först. Men då började Elina sjunga med mig och då blev det inte lika oroligt. Då hade jag annat och tänka på. Bra knep!
Sen var vi tillbaka där vi började. Så efter fyra dagar i naturen tog vi bilen och åkte tillbaka hem.

Det har varit så skönt att vara borta från allt. Att inte behöva tänka på alla måsten. Bara vara liksom. 
Jag hade inte med mig nån telefon eller så. 
Vi hade riktigt fina dagar i naturen. Vi har suttit vid en lägereld och ätit mat lagat med stormkök. Vi badade i stora vågor i en hyffsat varm sjö. Vi har suttit i kanoten och bara glidit fram i det stilla vattnet i solen. Vi har också åkt genom flera slussar, det var grymt häftigt! 
Vi har suttit i kanoten i timmar och bara babblat skit!

Men det tog en hel det på krafterna! I bland paddlade vi så det kändes som om armarna skulle ramla av och baken gjorde ganska (väldigt) ont. Ett sitta på en planka i så många timmar, det kändes ;-)

Skulle mer än gärna göra om det här igen!!!! 

1 kommentar: