lördag 30 augusti 2014

Inga mer självskadepstienter till rättspsyk

"Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö slutar ta emot självskadepatienter från första oktober"
Okej.. äntligen! Självskadepatienter inte ska vara med dömda patienter. Att en tjej som inte begått något brott ska bo med brottslingar. 
Att det måste finnas andra alternativ att använda. rättspsyk är inte rätt ställe att placera "oss" på. 

Men jag måste säga att rättspsyk har räddat mitt liv. Innan jag kom hit var det katastrof. Jag kämpade och gjorde allt för att skada mig eller dö. Hade jag inte kommit hit vet jag att jag inte skulle levt idag! 
Jag har blivit bättre, när jag kom var hela mitt liv att skada mig. Ta varenda liten chans! 
Dygnet runt, hela jävla tiden. 

Det har tagit mig tre år från att jag kom att bli såpass bra som jag är idag. Jag vill inget annat än att leva! Och det tackar jag Växjö för!
Men de har använt väldigt drastiska metoder. Gipsa båda armarna, bältningar, Sövt ner mig gång på gång mot min vilja för att ge mig sjukvård som jag absolut inte ville ha. Släpat mig, en hel bunt personal till sjukhuset och där hållit fast mig med våld medans jag hade ren panik och skrek och försökte slita mig loss, om och om igen!
Men nu i efterhand inser jag, vad kunde de annars ha gjort? Hur skulle jag annars fått den sjukvård jag absolut behövde? Hur skulle de ha stoppat mig? Det är det jag inte vet. Så jag tycker på något konstigt sett att de gjorde det som behövdes. Även om det kanske inte var helt rätt. 

Det var ett helvete då jag t ex vad gipsad på båda armarna samtidigt. Att inte kunde tvätta sig själv, inte kunna äta, inte kunnat torka mig ordentligt när jag vart på toa. Men som sagt, hur hade man annars kunnat stoppa mig? Jag vet inte. 

de måste verkligen komma på ett annat alternativ istället för rättspsyk! Att spärra in oss bakom lås och gigantiska murar med brottslingar. det måste finnas bättre! Rättspsyk kan liksom inte vara det bästa de har. Men när man kommit hit , då är det stopp. Det finns ingen annan plats att flyttas till. Det är botten här. 
Och att låsa in alla självskadande patienter tillsammans, det är ett helvete måste jag säga! Alla påverkas när någon skadat sig. När man ser ett nytt plåster på någon annan, när man ser spår av blod, när man hör skriken och kaoset. Särskilt nere på obsen. När en började sätta igång tog det inte lång tid innan nästa också gjorde det. Det blir som en kedja. Äter någon inte så påverkas man. Om en matstrejkar, så påverkas man. 
Det är verkligen inte bra att ha så många tjejer som mår dåligt tillsammans. Men de måste ju sätta oss ihop, ändå. Vart ska alla annars vara. Man är ju inte direkt ensam om sin problematik. 

vart ska vi ta vägen, om vanliga psyk inte klarade av oss Kan de ju inte skicka tillbaka oss dit. De måste ta fram något bättre! Man kommer ju inte hit föräns de uteslutit alla andra alternativ! Man skickas inte hit i första taget. Rättspsyk är den sista utvägen. 
En liknande avdelning utanför murar, en låst avdelning men friare än här och bara LPT. Som ett låst talludden. Och när man blivit lite bättre flytta till ett vanligt talludden. Det tror jag hade varit bra! 
Hoppas de kommer på en lösning! De måste redan ha en, eftersom det är bara en månad kvar tills de slutar ta emot patienter med självskadebeteende! 

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet Julia! Du är verkligen sjukt bra som tagit dig så långt!! :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om en hel del av det du skriver ovan. Fast mig gjorde de sämre genom att sätta mig på 59 an och psykos och straffa bort oönskade beteenden och hota eller håna eller ignorera mig stället för fråga vad det handlade om. Jag är nyfiken på vad du tycker just rättspsyk gjort för att få dig bättre? Förutom det övervåld som kanske var det enda sättet då just mot att stoppa dig från mer skada. Kram Johanna

    SvaraRadera