fredag 30 juli 2010

Hemma lite för tidigt...

Jag åkte hem idag. Men imorgon är det uppvisning, så jag åker och kollat på den. Ska kanske på en lektion på förmiddagen, antingen en vanlig eller en sittsträning. Får se men jag tror inte det. Läget med mig är illtifrån bra just nu.

Igår valde jag mellan dressyr och hoppning. Ville egentligen inget av dem eftersom jag ligger såpass efter de andra. Jag menar, jag har ridit ett år. De andra mellan 4 och 10! Och det var precis som om de läste mina tankar för på morgonen kommer Maria. Chefen och huvudläraren fram till mig och säger "jag tänkte att Madde skulle ha en egen lektion med dig idag!". Jag blev jätteglad. Madde är en av lägerpersonalen, typ stallchef tror jag hon är men jag är inte hundra.
Lektionen vi hade var bra. Lärde mig lite om hur jag skulle få Missa att stanna direkt både från trav och skritt. Övade lite på att sitta på rätt sittben och lite galopp på slutet också.
Sen på eftermiddagen var det sittsträning igen. Herregud vad dessa sittsträningar har gett mig mycket! De är fan de bästa med hela jävla lägret tror jag. Jag känner att jag verkligen har fått mycket bättre balans, jag har kommit ner mycket bättre i sadeln och jag kan mycket lättare sitta ner i trav vilket gör det mycket lättare för mig att fatta galopp som varit ett stort problem. Det är säkert mer än dessa grejer, funderar på att säga detta till min ridlärarare. Så kanske vi kan göra det nån gång iaf, då får jag också öva på att longera lite. Det var inte superlätt alltså, fast det ser lätt ut. Jag lyckas inte riktigt öka farten på hästen. Men med lite övning så kan tom jag lära mig.
Jag har ridit ut två gånger och haft en grundlektion och en markarbetelektion. Och jag har lärt mig väldigt väldigt mycket om hur ett stall fungerar. "Min" lilla häst Missa vill jag packa in i bakluckan och ta med hem! Världens mysigaste häst alltså. En liten ponny iof, jag är inte van att rida på en lite ponny. Hon tar väldigt små steg och språng, men det gjorde inget. Jag lyckades tom hoppa upp utan pall på henne. Men FAN jag lycked fan ta sönder min säkerhetsväst! Fatta eller!! Den kostar fan skitmycket och jag vill liksom inte slänga ut pengar på en ny. Jag var lite oförsiktig när jag skulle hoppa av, så utan att jag han reagera hakade nederkanten på västen i sadeln och så hörde jag en kras. Dragkedjan var paj, den hade öppnat sig nerifrån. Trodde först att det bara var att öppna den helt och att den var OK. Men den lilla metalkanten som man sätter i den andra innan man drar upp hade lossnat och sitter nu mycket löst. Lossnar den går det itne att dra upp dragkedjar och västen är värdelös. Så jag ska lämna in den antingen på ridaffären eller på typ ett skomakeri eller nåt. De brukar väl va duktiga på dragkedjor?
Men varrannan morgon går man upp tidigt och sköter i stallet. Delar ut hö till alla, fixar boxarna. Sen kommer de som fått en halvtimmes sovmorgon och alla går och hämtar sina hästar. Varannan morgon hämtar man alltså bara sin häst. Sen är det frukost och sen får man veta sina två ridpass tider och en ev teoritid. Teorierna var jättebra, istället för att lära på pappet så tittade vi på en ryttare medans Maria pratade och förklarade. Det var skitbra, inte tråkigt en sekund.

Men imorse var det PISS!! Igårkväll somnade jag av mig själv! Kl 20 typ, tog alltså ingen medicin.. Sen klockan halv 4 ungefär vaknar jag av världens storm. En halv timme senare går jag upp för jag upptäcker att mina och min stugkompis Louice skor och mina chaps står UTE I STORMEN. Så jag går och hämtar in dem. Efter det går jag på toa och tar en cigg. Louice kommer och letar efter mig. Hon kunde inte heller sova, så hon och jag gick upp och kollade på "fucking Åmål". Men när klockan blev typ 06.20 började jag bli trött så jag gick och la mig. Sen var det dags att gå upp igen typ 10 i sju.. Det var INTE min sovmorgon :( Denna morgon hämtade vi hästarna först eftersom det regnade så jävla mycket. Som typ varje morgon ståg Missa lääääääängst bort. Men hon är snäll mot mig och pringer typ aldrig ifrån mig innan jag satt på grimman. Så fort hon kom in var hon så söt och rullade runt runt i halmen.

När vi åt frukosten mådde jag PISS... Jag var både medicinsjuk, eftersom jag missade dosen kvällen innan och inte tagit den. Jag kunde ju inte ta den 4, då skulle jag aldrig kommit upp. Och jag var typ slö och ömm i kroppen för jag sovit dåligt. Jag kände att jag inte skulle kunna rida så länge medicinsjukan satt i. Och det tar några timmar innan den går över från de att jag tagit medicinen. När jag gick ner för att hämta den i stugan blev jag ledsen och ringde mamma. Funderade på att åka hem. Var ledsen för jag mådde kasst och för att jag itne trodde jag skulle kunna rida. Men jag bet ihop och bestämde mig för att stanna.

När min lektion i markarbete närmade sig kände jag att jag inte skulle kunna va med så jag gick till ridhuset för att säga det till Maria. Men jag satt och kollade på gruppen innan och när det var typ 20 min kvar kände jag plötsligt hur sjukan var borta! YEAY. Så jag sprang och grejade iordning missa snabbt och hann. Så jag var med. Ibörjar var det förvirrande men jag kände ändå hur jag hängde med! Men mot slutet fick jag så ont i magen och ryggen så när det var typ 5-10 min kvar orkade jag inte mer så jag avbröt. När jag fick in Missa i stallet igen band jag fast henne och sen la jag mig i hennes hö-hög xD Då kom det en snäll liten tjej och tog av sadel och träns åt mig, så gjorde jag resten. Sen ringde jag mammi och bad att bli hämtad, packade mina grejer och gick upp och åt lunch. Jag har inte kunnat äta noll alltså. Då orkar jag inte det som ska orkas på lägret, och så har jag kännt den där pressen från de andra...... OCH HELVETES JÄVLA FITTSKIT!
Mamma hämtade mig och jag kommer ju tillbaka imorgon och tittar på uppvisningen...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar