fredag 16 juli 2010

Klarälven nr.2

Klarälven har gett mig mycket tid att funderar!
Jag tänker göra som jag vill, äta som jag vill, sluta lyda Hjärnhelvetet!
JAG VILL SLÅ MIG FRI!

Klarälven har både varit helt underbart och helt förjävligt!
När vi kom till campingen så spöregnade det. Så vi fick slå upp tältet i regn.. Det var inte så kul. Typ hela campingen var verkligen full av tyskar. De åker till värmland så som boråsare åker till varberg! Vi ställde tältet en tio meter minst från några holländare, men de tyckte vi stod för näre så de satte upp ett långt snöre med orangea flaggor på som markerade "deras" mark. HAHA jäva idioter.. När vi hade gjort oss lite till rätta och fått i oss lite mat var det dags för informationsmöte. De informerade om "Vildmark i Värmland" som företaget eller vad man nu säger heter som fixar flottkalaset. De informerade om faror på floden, om vett på flotten och hur man tog till i land och så. Men de fick allt att låta sååå enkelt och smidigt. När killen hade pratat en stund fick vi öva oss på knoparna man gjorde för att hålla ihop stockarna. De ser väldigt avancerade ut men de är faktiskt inte så svåra. När han tyckte vi kunde tillräckligt sa han till oss att infinna oss på en viss punkt kl. 07.30 dagen efter.

Nästa dag åkte alla som skulle åka en 4-dagarstur med samma buss halv 8. Det tog väl en halvtimme-40 minuter. De körde oss ca fem mil, vi skulle ju åka samma väg tillbaka fast på älven typ.
Det var ett JÄVLA HELVETE att bygga flotten. Säg att vi började vid 9 kanske och klockan typ halv sex åkte vi därifrån.
Det var till att bära och rulla och knyta och frysa. Men det största problemet var att de inte hade dugliga stockar jävla idioter! Och på infomötet lät det på han som om stockarna skulle va sorterade i storleksordning. För längst ner skulle det var stora stockar, mellanlagret mellanstockar och högst upp skulle det vara många många små. Men det slutade med att vi bara hade stora där nere och typ två mellanlager. Men det gjorde ingenting. Sen var det så att själva ytan man kunde vara på var absolut inte 18 kvadratmeter, snarade 8-10 kanske.
Vi fick hjälp av en tysk man som var väldigt rolig. Han var väldigt ny på "vildmark i värmland" och hade noll koll! Vi hade mer koll än honom, men han var till mycket stor hjälp för stockarna var mycker tunga även om man rullade dem. Jag tror han var anställt för att han var tysk och att halva tyskland kommer varje år ^^. Men tillslut var flotten färdig och vi åkte iväg!!

Första kvällen började väldigt bra! Vi hade otroligt fint väder och vattnet var lungt och stilla.
Men när vi sen skulle in till land och slå läger, då började ett helvete. Det var så otroligt mycket svårare än var de hade fått det att låta som! Vi försökte många gånger och tillslut blev vi väldigt stressade för deras hjälplinje man ringer om man har problem är bara öppen 7-22. Så tillslut fick vi slå läger på en jävla äng.. Och fy fan vad mygg de har i värmland. Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så myggbiten! Men på den dagen fick vi se en bäver, pappa ramlade i vattnet med kläderna på, pappa stötte till Elina så hon tappade till mobilbatteri i vattnet men vi fick tag på det och det klarade sig, vi fick paddla som inihelvete, vi fastnade under ett träd och jag trodde verkligen inte att vi skulle komma loss och att vi skulle bli tvugna att ringa hjälplinjen och att de skulle få komma och rädda oss. Det var en ganska knäpp dag, både kul, jobbigt, hemsk, fin, dum.. HAHA

När vi vaknade nästa dag spöregnade det. Så hela den dagen bestod i princip av att sitta under en pressäning och undvida att bli blöt. Och en hel del paddlande.
Det var inte lätt att slå läger denna gång heller, vi fick paddla och paddla. Men vi insåg att vi inte skulle komma fram till vårt mål, då körde vi över en stor gren som typ förde flotten lite inåt igen och då började vi paddla igen och vi han. Vi tältade även denna gång på en äng...

Men på onsdagen hade vi fint väder! Det var riktigt riktigt härligt att vara på flotten! Fast det blåste en del så även om solen var framme så var det lite kallt. Lite mulet ibland men mest sol! Denna gång fick vi en riktigt fin lägerplats! Men stackars far min! Han hade på kartan sett ut en plats som han trodde skulle va fin, men så åkte vi förbi en jättefin och eftersom vi hade haft sån jävla otur med de andra så ville han inte chansa. Den han hade sett ut kunde lika gärna va skitdålig. Så han tog flottens rep och bara hoppade i vattnet och knöt fast den. Det var en underbar lägerplats. En liten skogsglänta vid vattnet och så gjorde vi upp en eld. Mys!

Men torsdagen, den var fan inte kul. Eller jo det var den, till en början. Det var fint väder, och det trodde jag det skulle fortsätta vara hela dagen. Jag hoppades verkligen på det eftersom vi när vi kom fram till campingen igen skulle ta isär hela flotten i vattnet. Men nästan det första som händer är att vi hamnade i ett JÄVLA FITTBAKVATTEN! Att hamna i ett bakvatten, det är det sista man vill alltså. Detta var så mycket värre än alla de andra farorna vi stött på på vägen. Innan vi fattade att vi satt fast i ett bakvatten trodde vi att det var vinden som puttade oss bakåt in mot vassen. Vi paddlade och paddlade för att komma över till andra sidan in i strömmen igen. Men det var fan omöjligt. Då tror jag vi började fatta vad det var. Min far ringde hjälplinjen, de sa att det var ett stort bakvatten just i den JÄVLA svängen. De sa till oss att ta oss uppåt motströms typ förbi bakvattnet och sen paddla utav helvete för att komma till strömmen igen och för att inte fastna i bakvattnet en gång till. Detta var så jobbigt så jag trodde jag skulle kräkas. Jag och min syster stod med stötpinnar och puttade uppåt medans min far paddlade. Vi gjorde detta säkert hundra meter uppåt. Sen hoppade min far och syster i och band fast flotten i ett träd så vi kunde vila innan vi skulle paddla. USCHA! Men sen började vi paddla och paddla och paddla. Det är fan inte lätt att paddla för att flytta en flotte på 2 ton! Men vi lyckades! Herregud alltså. Det tog oss en timme att ta oss ur detta helvete. Mina armar var som spagetti efteråt.
Efter ett tag försvann solen och det började blåsa som inihelvete! Den sista sträckan på älven är väldigt bred så när det blåser mycket bildas det små vågor. Som tur var hade vi plockat ner vår pressänning ganska tidigt på dagen, annars hade vi inte kommit nånvart alls. Det hade blivit som ett segel. Efter ett tag började det regn men vi la pressänningen över allt så det var lungt. Tillslut var vi framme. Men det var fan inte roligt att ta istär den. Det var väl OK så länge man kunde stå på flotten men ju fler stockar som togs bort, destå mer hamnade man i vattnet. När vi kommit så långt att jag skulle blivit tvungen att hoppa i gav jag upp. Inte jyst men jag pallade itne kylan. Men min syster och far stod i vattnet nästan hela tiden. Fy fan vad det var skönt sen när pappi startade bilen och satte på värmen.

Detta var ett underbart men väldigt tuft äventyr! Det var väldigt, väldigt tungt för kroppen att paddla och stöta hela tiden. Det visste jag inte innan. Så man ska tänka sig för vilka man åker med. Ingen ensamstående med småbarn liksom :P Men det är verkligen en rolig och mysig sommarsemester!