torsdag 12 augusti 2010

försäkringskassan

La behövde inte komma idag. Mammi var ledig.

Idag har jag varit på försökringskassan. Det gick väldigt bra skulle jag vilja säga.
Det började med att mammi ringde dit för att höra om hur man får reseersättning. Men varken LSS, kommunen eller skolan står för mina resor.
Så då ringde hon för att höra hur långt de hade kommit i mitt ärende om aktivitetsersättning som jag har ansökt om för hela juli och halva augusti. Jag skickade in det i maj och det var max 4 månader för dem att behandla ett ärende. Men den hon pratade med där sa att hon inte fick prata med mammi om mig. Inte ens om hon hörde att jag satt bredvid. Lite smått irriterande...! Som om jag och mamma skulle låtsas.. båda två! Men vi fick en tid för min handläggare där ville ändå prata lite med mig.
Så först vandrade jag och mammi bort till VPM för att hämta apodospåsen som fattades, men alla var på lunch. Så jag tar den när jag hämtar för nästa vecka imorgon kl. 11. Sen gick vi vidare till försäkringskassan. Fick sitta och vänta en liten stund. Men tillslut fick vi träffa min handläggare. Hon ville veta min bakgrund, skolhistoria, om tiden som jag var inlagd och bodde på kulan och sånt. Så vi berättade allt. Sen började hon berättade vad det fanns för alternativ. Det finns två aktivitetsersättningar. En "vanlig" och en vid förlängd skolgång. Som i mitt fall. Det är alltså den jag ska söka, men jag har sökt den andra. Men vi kom fram till att dra tillbaka den och söka den vid förlängd skolgång i stället. Och jag sökte även aktivitetsersättning för särskilda aktiviteter, så har jag tur kommer jag få ridningen betald och resorna. Vi hade ingen aning om att detta fanns. Att man kunde få ersättning vid förlängd skolgång, alltså utöver studiebidraget. Hoppas bara jag får egenom detta. Berättade att sen jag flyttade hem har jag inte fått något form av bidrag eller ersättning, och när jag var på "daglig verksamhet" som jag var på några dagar i veckan fick jag 29 kr om dagen. Så ingen lön heller. Bara för jag har fått mina försökringspengar så har ajg inte rätt till bidrag. Men de vill jag ju spara! Till min framtida häst! Och min ärroperation och sånt! Men jag har ju fått leva på dem pengarna, även om jag slösat en del. Så har jag ju inte fått in i princip några pengar på kontot! Men jag har sparat undan en hel del som jag INTE ska röra!
Har också fått reda på att fom hösten det år man fyller 20 får man 2700 kr i studiebidrag! Om det verkligen stämmer så är ju det verkligen skitbra! Så nästa år när mina pluttiga kompisar kompisar bara får 1050 får jag över dubbelt så mycket ;)

Imorgon är det VPM och hämta medicin som gäller. Hade en tid hos U-C också, men den är avbokad. Denna vecka är så jääävla stressad så jag orkar inte. Men jag har fått en ny tid den 6 september.

Sissta gånger jag träffar La imorgon då tror jag. Men mammi kommer ansöka om så jag får boendestöd på loven om hon jobbar. Så vi kanske ses då. Jag vet inte.

Mitt paket från hööks hade inte kommit idag heller :(:( Det måste komma imorgon! Jag älskar att få paket på posten, även om man själv beställt innehållet och man vet vad det är i ;)

Nu ska jag lägga mig och kolla på Nip/Tuck!

Imorgon ska jag också färga mitt hår. Mörkbrun, fixa utväxten och det som är urtvättat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar